Rámcový
vzdělávací program pro základní vzdělávání
Dramatická
výchova
(v
rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura)
Dramatická
výchova doplňuje oddíl Umění a kultura o třetí druh umění, o umění
dramatické. Předmět dramatická výchova poskytuje žákům praktické zkušenosti
s dramatickou tvorbou a základní znalosti o ní a vede je k vnímání
dramatického umění jako specifického druhu uměleckého uchopení skutečnosti.
Dramatické
umění používá jako své hlavní prostředky sdělení lidský hlas a lidské
tělo. Dramatická výchova umožňuje systematicky rozvíjet a kultivovat tyto
hlavní prostředky lidské komunikace počínaje základními somatickými
dovednostmi (tvoření dechu, hlasu, artikulace, správné držení těla atd.)
přes psychofyzické jednání (vazba vnitřního prožívání a jeho vnějších
projevů - lidského chování v rovině sdělování i naslouchání a porozumění
těmto projevům) až k využití těchto prostředků k dramatické tvorbě
(jednání postav v dramatické situaci) i k jejich uplatnění v běžných životních
situacích.
Specifikou
dramatické výchovy je skutečnost, že se zde pracuje především s mezilidskými
vztahy, se situacemi (v nichž se mezilidské vztahy projevují) a s přeměnou,
přeměňováním, které vychází z dětem vlastního, přirozeného hraní
"jako". Podstatou této přeměny je jednání ve fiktivní situaci,
jimž se účastníci hry a vše, co je do hry zahrnuto (prostor, předměty,
zvuky), mohou stát něčím nebo někým jiným. Tak vznikají dramatické
postavy, děje a prostředí.
Dramatická
výchova využívá hry jako jednoho z možných principů tvorby. Rozvíjí
herní dovednosti žáků jako způsob uchopování skutečnosti, který je založen
nejen na jejím racionálním chápání, ale i na jejím prozkoumávání přímým
jednáním a prožitkem při něm.
Dramatické umění, z něhož dramatická výchova vychází a na němž staví,
má povahu kolektivní tvorby. Poskytuje tedy maximální prostor pro rozvíjení
sociálních dovedností týkajících se komunikace ve skupině a práce v tvůrčím
týmu. Vede žáky k sebereflexi a seberegulaci při skupinové práci, k aktivnímu
postoji při hledání cest k naplnění společného cíle.
Součástí dramatické výchovy je rovněž proces vznikání jevištního -
divadelního (činoherního i loutkového) nebo přednesového - tvaru
(inscenace), případně i jeho veřejné předvedení (představení), nikoliv
však jako cíl práce s dětmi, ale jako prostředek výchovného procesu, neboť
stěžejní je právě tvůrčí proces sám.
Dramatické
umění je uměním syntetickým a využívá vedle základních prostředků sdělení
(mluva a pohyb) i prostředky literární, výtvarné a zvukové, resp. hudební.
Umožňuje tak využívat i prvky jiných umění v jejich vzájemném funkčním
propojení pro sdělení témat a uvědomovat si jejich specifické vyjadřovací
možnosti.
Veškerá
práce v dramatické výchově by měla vést k aktivnímu postoji žáků ke
kulturnímu dění v obci, a to nejen k diváckému zájmu o nabídku kulturních
akcí, ale i k přímé účasti na veřejném kulturním životě jako k
jednomu z možných způsobů tvořivého naplnění volného času.
Dramatická
výchova může svými herními postupy v prvním období základního vzdělávání
(1. - 3. ročník) pomoci při adaptaci žáka na nové školní prostředí, při
jeho zařazení do skupiny, při budování skupinové integrity, pravidel i zásad
skupinové spolupráce. Vzhledem ke komplexnosti učiva v tomto prvním období
a možnosti vytvářet tematické celky lze dramatickou výchovu využít jako
specifický metodický postup při integraci učiva (viz oblast Člověk a jeho
svět).
Ve
dvou následujících obdobích 4. - 5. a 6. - 9. ročníku má dramatická výchova
podobu zejména samostatného předmětu (volitelného nebo nepovinného).
Dovednosti a znalosti získané v dramatické výchově však mohou být využity
také učiteli jiných předmětů při používání metod výuky založených
na přímém jednání v situacích.
Žák
by se měl učit:
·
chápat dramatické umění jako specifický způsob poznávání skutečnosti;
· porozumět zásadám mezilidské komunikace a adekvátně používat její
prostředky a chápat vazbu mezi vnitřním prožíváním a vnějším chováním;
· prostřednictvím dramatické hry a hraní rolí prozkoumávat a ujasňovat
si osobní postoj ke zvoleným tématům zaměřeným především na mezilidské
vztahy, postoje, hodnoty i celospolečenské problémy;
· pracovat ve skupině, aktivně se účastnit společné tvorby, dokončovat
ji a prezentovat;
· vnímat dramatické umění jako svébytný syntetický druh umění;
· využívat základní prostředky dramatické a divadelní práce k uměleckému
sdělení a komunikaci s diváky;
· orientovat se v žánrech dramatického umění (a to nejen divadelních, ale
i filmových, televizních a rozhlasových), seznamovat se s historickými
etapami a zvláštnostmi divadelního umění i se společenským významem
divadla.
Přehled
učiva nabízí v kapitole Proces dramatické tvorby jak možnost orientovat se
na školní dramatickou práci, která se odehrává převážně v rámci vyučování
a nepočítá s divadelním tvarem jako produktem, tak možnost směřovat
dramatickovýchovný proces na společnou tvorbu jevištního (divadelního nebo
recitačního) tvaru. Záleží na pedagogovi a žácích, na jejich zájmech,
vybavenosti a zkušenostech, jak bude předmět dramatická výchova koncipován.
Osnovy
zahrnují rovněž učivo a kompetence související s využíváním loutkářských
principů a postupů. Tvořivá hra s předmětem a loutkou vychází z oživování
předmětů a hraček, které je pro malé děti zcela přirozené, ale i starším
dětem může výrazně obohatit a rozšířit škálu výrazových prostředků
a schopnosti metaforického myšlení. Do osnov je tato "loutkářská"
linie zahrnuta jako nabídka těm, které právě tento typ dramatické práce
zajímá nebo inspiruje.
I
když třetí okruh učiva má zčásti charakter faktografický a dodává
praktické výuce teoretické a historické zázemí a kontext, měl by vycházet
z tvůrčí činnosti skupiny a měl by brát v úvahu i divácké zkušenosti
žáků. Proto má učivo tohoto oddílu podobu námětů; jejich konkretizace a
rozvíjení by měly vycházet ze zájmu a zaměření pedagoga a žáků. Týká
se to zejména učiva o historii dramatu a divadla, které by mělo co nejvíce
navazovat na praktickou tvůrčí činnost v tomto předmětu a na divácké zkušenosti
získané na základě konkrétních zhlédnutých představení.
UČIVO
|
KOMPETENCE
|
I.
Základní předpoklady dramatického jednání |
Psychosomatické
dovednosti |
Somatické
dovednosti
-
dech a hlas- mluva
-
pohybPsychofyzické jednání |
1.
období (1.-3. roč.)
- rozvíjí schopnost fyzického a psychického uvolnění
- rozvíjí schopnost soustředění a přenášení pozornosti
- zcitlivuje své smyslové vnímání
- rozvíjí představivost a fantazii
- na elementární úrovni rozvíjí schopnost aktivizace těžiště a
správného dýchání
- zvládá jednoduchá rytmická a pohybová cvičení
- umí rovnoměrně vyplňovat prostor v klidu i pohybu
2.
období (4.-5.roč.)
- upevňuje psychickou a fyzickou sebekontrolu, včetně schopnosti uvolnění
a soustředění a přenášení pozornosti
- zcitlivuje smyslové vnímání s důrazem na jeho komplexnost
- rozvíjí představivost a fantazii
- zvládá základy správného držení těla a aktivizace těžiště
- zvládá základy správného dýchání
- je schopen zdravě tvořit hlas (měkký hlasový začátek, rezonance)
- zvládá základy správné artikulace
- využívá různých výrazových možností pohybu
- rozvíjí rytmické cítění v pohybu i při mluvním projevu; dokáže
pracovat s gradací a kontrastem
- bezpečně se orientuje v prostoru (i se zavřenýma očima), vnímá
prostor a jeho význam pro použití pohybových a hlasových prostředků
- diokáže vědomě hlasem a pohyberm vyjadřovat základní emoce a
rozpoznává je v chování druhých
3.
období (6.-9. roč.)
- dokáže si vytvořit a udržet okruh veřejné samoty při individuální
práci i v rámci skupiny
- využívá všech smyslů při vnímání podnětů a uplatňuje představivost
a fantazii v náročnějších samostatných úkolech
- ovládá základy správného tvoření dechu, hlasu a artikulace
- kultivuje svůj mluvený a pohybový projev a uplatňuje zásady hlasové
hygieny a správného držení těla
- je schopen propojovat somatické dovednosti (dech, hlas, pohyb) při
slovním i mimoslovním vyjadřování
- rozvíjí rytmické cítění, využívá rytmu a dynamiky v pohybu a řeči
- vnímá prostor a jeho význam pro výběr hlasových a pohybových
prostředků a chápe jeho význam pro dramatické aktivity
- chápe souvislosti mezi vnitřním prožíváním a vnějším chováním
u sebe i u druhých
- je schopen chováním zobrazit vnitřní stavy a emoce za sebe i za
postavu
|
Herní
dovednosti |
Improvizace
Hra
v roli
Techniky
dramatické práce
Hra
s předmětem, loutkou |
1.
období (1.-3. roč.)
- přijímá hru a respektuje její pravidla a hranice
- rozlišuje reálnou a herní situaci a své reálné a herní (rolové)
já
- je schopen zapojit se do skupinové improvizace a reagovat na dané
okolnosti
- uplatňuje ve hře své nápady a respektuje podněty druhých
- přijímá učitele a spolužáky v roli
- zvládá jednodušší techniky strukturování dramatické práce (živé
obrazy, narativní pantomima, kolektivní postava apod.)
- dovede pracovat s reálnými a zástupnými rekvizitami v jednoduchých
dramatických akcích
- dokáže vnímat předmět nebo jednoduchou loutku jako postavu a oživit
je v krátké akci
2.
období (4.-5. roč.)
- je schopen pracovat s pravidly hry a jejich variacemi a přijímat
jejich změny
- je schopen jednat v jednoduchých improvizacích a etudách v daných
okolnostech i při jejich změně
- obohacuje hru vlastními nápady a tvořivě rozvíjí podněty druhých
- dokáže vstoupit do role, přirozeně v ní jednat a vytvářet postavy
ve fiktivní situaci
- zvládá náročnější techniky strukturování dramatické práce
(titulkování, horké křeslo, plášť experta, vnitřní hlasy, divadlo
forum, rituál apod.)
- dovede pracovat nejen s reálnými a zástupnými, ale i s imaginárními
rekvizitami
- dokáže jednat s předmětem a loutkou jako s postavou a rozehrát ji v
situaci
3.
období (6.-9. roč.)
- je schopen jednat v improvizacích a etudách s vědomím celkového
tvaru a jeho proporcí
- je schopen plynule produkovat, třídit a vybírat nápady pro hru z
hlediska jejich funkčnosti i originality
- dokáže přijímat různé role, přirozeně v nich jednat a
prohlubovat jejich vnitřní charakteristiku
- zvládá širokou škálu technik strukturování dramatické práce a
chápe jejich smysl a funkci při prozkoumávání a tvarování tématu
- cíleně využívá reálnou, zástupnou a imaginární rekvizitu
- dokáže pracovat s různými typy loutek a využívat jejich specifických
možností |
Sociálně
komunikační dovednosti |
Komunikace
(verbální i nonverbální)
Kooperace
Reflexe
a hodnocení |
1.
období (1.-3. roč.)
- navazuje kontakt s druhými a zapojuje se do skupinových her a činností
- překonává zábrany při sebevyjádření a komunikaci
- rozvíjí schopnost srozumitelně vyjadřovat své myšlenky a pocity
- je schopen jednoduše popsat průběh dramatických činnosti ze svého
vlastního hlediska
- je schopen naslouchat druhým
- dokáže přiznat chybu nebo omyl
2.
období (4.-5. roč.)
- je schopen spolupracovat s partnerem a ve skupině
- při společné práci je schopen se podřídit rozhodnutí skupiny
- formuluje myšlenky, vyjadřuje vlastní názor
- naslouchá druhým, klade otázky, rozvíjí smysluplný dialog
- prozkoumává možnosti hlasu a těla při různých formách komunikace
- je schopen pozorně sledovat práci druhých a poskytovat zpětnou vazbu
- spolupracuje s učitelem při hodnocení vlastní práce ústní formou
- s pomocí učitele je schopen hodnotit práci skupiny a svůj podíl na
ní
3.
období (6.-9. roč.)
- při práci ve skupině se dokáže podřídit i převzít vedoucí roli
s vědomím odpovědnosti za společnou práci
- je schopen přijímat kompromisy a řešit konflikty vznikající při
skupinové práci
- přebírá zodpovědnost za vlastní i skupinovou práci a její dokončení
- je schopen formulovat svůj názor a podpořit ho věcnými argumenty
- poskytuje prostor názorům druhých a respektuje je
- dále rozšiřuje škálu prostředků verbální i nonverbální
komunikace, účelně a záměrně je používá v reálných i fiktivních
situacích, vnímá je a rozumí jim u druhých
- poskytuje zpětnou vazbu, dokáže s taktem a porozuměním kriticky
komentovat práci ostatních
- spolupracuje s učitelem při hodnocení vlastní práce ústní i písemnou
formou
- je schopen hodnotit práci skupiny a svůj podíl na ní
- je schopen přijímat kritiku a adekvátně na ni reagovat |
II.
Proces dramatické a inscenační tvorby |
Proces
dramatické tvorby |
Námět,
téma
Postava
(charakter, motivace, vztahy)
Situace
Konflikt
Příběh
Kompozice |
1.
období (1.-3. roč.)
- spolupodílí se na volbě námětů a témat pro společnou hru
- k nabídnutým námětům a tématům zaujímá aktivní vztah a aktivně
se zapojuje do jejich prozkoumávání
- je schopen pojmenovat základní konflikt nebo problém zkoumaného tématu
a hledat způsob řešení
- je schopen změnit úhel pohledu a nahlédnout na situaci/téma/problém
z pozice další postavy
- zabývá se důsledky lidského jednání v určitých situacích
- uvědomuje si podobnosti mezi herními situacemi (jak ve hrách s
pravidly, tak v dramatické fikci) a situacemi v reálném životě
2.
období (4.-5. roč.)
- je schopen nabídnout vlastní námět či téma pro společnou práci
- dokáže pojmenovat hlavní téma zpracovávané předlohy
- pro obecně pojmenovaná témata umí najít konkrétní herní situace
- je schopen pojmenovat základní konflikt (příp. i konflikty vedlejší)
nebo problém zkoumaného tématu a hledat různé možnosti (jeho/jejich)
řešení
- je schopen zkoumat dané téma z více různých úhlů pohledu
- uvědomuje si důsledky lidského jednání v určitých situacích a důsledky
různých řešení konfliktů
- uvědomuje si vztah fiktivních situací k reálným životním situacím,
je schopen najít a pojmenovat jejich analogie
- je schopen prostřednictvím zadaných postupů a prostředků ztvárnit
situaci či její výsek tak, aby se v nich zkoumané téma zřetelně
projevilo
- tvoří jednoduché etudy (založené obvykle na jedné základní
situaci) tak, aby měly jasný začátek, vývoj a zřetelné zakončení
3.
období (6.-9. roč.)
- je schopen nabídnout vlastní námět či téma a zdůvodnit či obhájit
jeho volbu
- dokáže pojmenovat hlavní i vedlejší témata zpracovávané předlohy
- dokáže hledat pro obecně pojmenované téma konkrétní situace a
volit je z hlediska jejich dramatického potenciálu
- uvědomuje si nejednoznačnost způsobů řešení některých konfliktů
a problémů
- uvědomuje si různé aspekty prozkoumávaného tématu, je schopen
komplexního pohledu na téma s vědomím kontextu a širších společenských
souvislostí
- zkoumá motivy lidského jednání a uvědomuje si příčiny vzniku
konfliktů
- uvědomuje si vztah fiktivních situací k reálným životním situacím,
je schopen najít a pojmenovat jejich analogie a promítnout je i do uvažování
o vlastním životě
- je schopen prostřednictvím samostatně volených postupů a prostředků
ztvárnit situaci či její výsek tak, aby se v nich zkoumané téma zřetelně
projevilo
- tvoří náročnější či rozsáhlejší etudy, sestávající z více
situací, časově a příčinně zřetězených tak, aby měly jasný začátek,
vývoj a zřetelné zakončení, příp. pointu |
Proces
inscenační tvorby |
Dramaturgie
Režie
Herecká
práce
Scénografie
Zvuk
a scénická hudba |
1.
období (1.-3. roč.)
- je schopen se podle svých možností podílet na společné práci na
jednoduché divadelní nebo přednesové inscenaci
- postavy vytváří pomocí jednoduchých gestických, příp. i kostýmních
nebo jiných znaků
2.
období (4.-5. roč.)
- je schopen v menších skupinách pracovat na vytvoření etudy s
jednoduchým příběhem s jasným začátkem, vývojem a závěrem,
prezentovat ji před spolužáky a dále na ní na základě reflexe spolužáků
a učitele pracovat
- sleduje prezentace spolužáků a je schopen je s pomocí učitele i
samostatně hodnotit (srozumitelnost jednání, čitelnost postav a jejich
vztahů a motivů, konflikty a jejich řešení, sdělení tématu)
- dokáže písemně zachytit zahranou etudu v dialozích
- s pomocí učitele dokáže pracovat s jednoduchým dramatickým textem
a vytvářet na jeho základě jednání postav v dramatické situaci
- je schopen vytvářet typové postavy a přirozeně a pravdivě za ně
jednat v dramatické situaci
- v etudě dokáže využívat různých divadelních výrazových prostředků
(práce s prostorem, náznakový kostým, výtvarné prvky, světlo, předměty,
jednoduché loutkářské postupy, zvuk, jednoduchý hudební doprovod)
- podle svých možností se pod vedením učitele podílí na společné
práci na vytváření krátké divadelní nebo přednesové inscenace
- dokáže převzít zodpovědnost za svěřený úsek práce při přípravě
inscenace
3.
období (6.-9. roč.)
- je schopen pod vedením učitele sám nebo v menších skupinách
pracovat na náročněji tvarované etudě, která vychází z převzatého
i vlastního námětu a je založena na dramatické situaci, a dokáže ji
dotvářet na základě připomínek ostatních
- ve zhlédnutých prezentacích spolužáků dokáže nacházet a
pojmenovávat témata hlavní a vedlejší, konflikty, vztahy mezi
postavami a motivy jejich jednání, dokáže i hodnotit způsob divadelního
zpracování a jeho sdělnost
- podle svých schopností se podílí na dramaturgické a
dramaturgicko-režijní přípravě inscenace (volba předlohy, téma,
kompoziční postupy, inscenační klíč, žánr…)
- pod vedením učitele je schopen aktivně se podílet na vytvoření scénáře
pro inscenaci (autorská úprava dramatického textu, dramatizace prozaického
textu, sestavení pásma poezie, vlastní příběh)
- dokáže pracovat s dramatickým textem a vytvářet na jeho základě
jednání postav v dramatické situaci
- je schopen vytvářet typové postavy s postupně se prohlubující
charakteristikou a přirozeně a pravdivě za ně jednat
- je si vědom, jaké možnosti nabízejí divadelní práci hra s předmětem
a tvořivé loutkářské prostředky
- dokáže pracovat s jednoduchou scénografií (kostým, rekvizita, scéna,
světlo), příp. se podílí na výrobě scény, kostýmů, masek, loutek
atd.
- dokáže využívat zvukové a hudební prostředky k divadelnímu vyjádření
- dokáže převzít zodpovědnost za svěřený úsek práce v inscenaci,
nést zodpovědnost za její dokončení i za společný výsledek |
Prezentace
výsledného tvaru |
Komunikace
s divákem
Reflexe,
hodnocení a kritika |
1.
období (1.-3. roč.)
- dokáže vystupovat před spolužáky nebo rodiči v jednoduché ukázce
práce nebo v krátkém pásmu, případně při přednesu jednoduchého
textu
2.
období (4.-5. roč.)
- je schopen na veřejnosti prezentovat výsledky kolektivní nebo sólové
práce (divadelní a přednesové)
- přijímá hodnocení své práce a je schopen z něj vyvodit důsledky
pro její pokračování
3.
období (6.-9. roč.)
- v rámci svých možností zvládá provozní i technické činnosti
související s přípravou představení
- je schopen vystupovat v divadelním představení pro širší veřejnost
(včetně účasti na přehlídkách a tvůrčích dílnách)
- je schopen vnímat svou existenci na jevišti jako komunikaci s divákem
a uvědomuje si její různé možnosti a podoby
- v diskusi s učitelem je schopen po představení reflektovat sebe sama
i ostatní, představení hodnotit z hlediska fungování celku a
jednotlivých složek
- ze sebereflexe a hodnocení vyvozuje závěry pro příští představení
včetně případných změn v inscenaci a nutnost dalšího zkoušení a
hledání |
III.
Recepce a reflexe dramatického a divadelního umění |
Divadlo
jako syntetický druh umění
Základní divadelní druhy
Základní dramatické žánry
Dramatická umění v proměnách času
Divadelní představení z hlediska diváka
Dramatická umění a média (filmová tvorba, televizní tvorba,
rozhlasová tvorba, počítačová tvorba |
1.
a 2. období (1.-5. roč.)
- s pomocí učitele reflektuje svůj zážitek ze zhlédnutého dramatického
díla (divadelního, filmového, televizního)
- je schopen převyprávět hlavní situace zhlédnutého dramatického díla
a přemýšlet o jejich významu, případně pojmenovat téma
- na základě vlastních diváckých zkušeností chápe rozdíly mezi činohrou,
operou a baletem a mezi hereckým a loutkovým divadlem
3.
období (6.-9. roč.)
- ve společné diskusi o zhlédnutém dramatickém díle dokáže
pojmenovat hlavní téma (příp. i témata vedlejší), charakterizovat
hlavní postavy a převyprávět stručně a přehledně příběh
- je schopen rozpoznávat ve vlastní dramatické práci i ve zhlédnutém
dramatickém díle základní prvky dramatu (dramatická postava,
dramatická osoba, dramatické jednání, dramatická situace, konflikt,
dialog, monolog, kompoziční postupy atd.)
- poznává základní dramatické i hudebně dramatické žánry a jejich
hlavní znaky
- chápe rozdíly mezi divadelním představením a dramatickými díly ve
filmu, televizi a rozhlase a dokáže uvést specifické rysy jednotlivých
druhů
- zná některé výrazné etapy a typy divadla |
Na
tvorbě dokumentu se podíleli: IRINA ULRYCHOVÁ, JAROSLAV PROVAZNÍK,
SILVA MACKOVÁ, JANA HRUBÁ, VÁCLAV CEJPEK, JAKUB HULÁK a další