DRAMATICKÁ
      VÝCHOVA VE ŠKOLE ´07
      13.
      celostátní dílna dramatické výchovy
      Jičín
      20. - 26. září 2007
           | 
            | 
         
       
     | 
  
  
    | 
       Pořadatelé:
      Sdružení pro tvořivou dramatiku,
      K-klub Jičín, katedra výchovné dramatiky DAMU a občanské sdružení Ráj srdce Jičín 
      Spolupráce:
      Centrum dětských aktivit NIPOS - ARTAMA, město Jičín Akce se konala s finanční podporou a s laskavým přispěním
      Ministerstva kultury ČR a Fondu rozvoje vysokých škol.  | 
  
  
    | 
       Celostátní
      praktická dílna v Jičíně je - vedle seminářů pořádaných v rámci
      Dětské scény - nejvýznamnější každoroční akcí v oboru dramatické
      výchovy v ČR. Je určena především pedagogům a studentům, kteří
      se už setkali s dramatickou výchovou a kteří chtějí prohloubit své
      znalosti v tomto oboru a získat další podněty a inspiraci pro práci s
      dětmi a mládeží - ať už působí na prvním, nebo druhém stupni ZŠ,
      v mateřských školách, ve školách středních i na pedagogických,
      filozofických a uměleckých fakultách. Tři z nabízených dílen
      zohledňují také aktuální potřeby učitelů a ředitelů základních,
      ale také středních škol pracovat na školních vzdělávacích
      programech. Letošní dílna nabídla tyto třídy:  | 
  
  
    
      
        
          
      1
      - Divadlo utlačovaných a jeho prostředky
      (lektor:
      JULIAN BOAL, historik, sociolog a divadelní pedagog,
      spoluzakladatel organizace ITO - International Theater of the Oppressed
      Organisation, působící v Paříži, syn a spolupracovník slavného
      brazilského dramatika, spisovatele, režiséra a teoretika Augusta Boala) 
      Podstatou
      tzv. divadla utlačených je metoda, kterou v 70. letech vytvořil v Brazílii
      Augusto Boal. Vychází z několika jednoduchých principů: Divadlo vzniká
      tehdy, když má člověk možnost reflektovat sám sebe. když se může
      vnímat "v situaci". V tomto smyslu hrajeme všichni divadlo. Dále:
      Protože společenské vztahy přímo souvisejí s divadlem, zdivadelněná
      hra, teatralizace nám umožňuje lépe pochopit svět, v němž žijeme.
      A konečně: Každý člověk je tak či onak divadlem přitahován nebo
      fascinován. Divadlo utlačených je systémem cvičení, her, obrazů a
      specifických improvizací, jejichž cílem je zapojit umělecké divadelní
      prostředky do služby výchovy k zodpovědnosti a samostatnotnosti. Dílna
      Juliana Boala se zaměří jak na průpravná cvičení a hry, tak na
      specifické postupy a techniky divadla utlačených, zejména na
      divadlo-obraz a divadlo forum. Je určena především pokročilejším
      pedagogům a studentům dramatické výchovy. Dílna bude tlumočena do češtiny.  | 
            | 
         
       
     | 
  
  
    
      
        
          
      2
      - "Kdybych dostal nápad, bylo by mi líp! - Tak si mě chyť!" 
       aneb Práce s příběhem nejen s předškolními dětmi
      (lektorka:
      HANA ŠVEJDOVÁ, učitelka MŠ a LDO ZUŠ Klatovy) 
      Prakticko-metodický
      seminář určený těm, kteří pracují s předškolními dětmi a
      nejmladšími školáky, tedy s dětmi v MŠ, ZŠ, ZUŠ, ale i s těmi,
      kteří navštěvují dramatické kroužky v rámci zájmové činnosti. V semináři
      budou nabídnuty různé integrované celky postavené na příbězích
      vycházejících z pohádky, říkadla, písničky apod. s uplatněním
      prožitkového učení a dramatické výchovy. Cílem semináře bude: 
      a) nabídnout nápady, náměty, cestu i zkušenosti při práci s příběhem
      s malými dětmi, 
      b) vytvořit podmínky k tomu, že dáme-li hlavy dohromady, odneseme si
      spoustu nápadů a činností, 
      c) nahlédnout do jedné pedagogické kuchyně toho, kdo již dlouho
      "vaří" pro malé děti a rád se o své "osvědčené"
      recepty podělí, 
      d) pokusit v souvislosti s praxí i smysluplně plánovat činnosti v
      souladu s RVP pro MŠ i LDO ZUŠ.  | 
            | 
         
       
     | 
  
  
    
      
        
            | 
          
      3
      - Ze školy k divadlu - z divadla ke škole
      (lektor:
      ROMAN ČERNÍK, pedagog Pedagogické fakulty Západočeské
      univerzity Plzeň) 
      Seminář
      bude zaměřen na prozkoumávání možností současného školního
      divadla. Seminaristé projdou v praktických krocích cestu od hledání témat
      z přímého okolí, seznámí se s možnými postupy na hranici divadla a
      pedagogiky pro komunitní rozvoj. Seminář by mohl nabídnout impulzy pro
      zapojení školy do komunitního života a zároveň odkrýt cesty k
      zapojování účastníků do tvůrčího procesu, který vychází z konkrétních
      možností místa, z konkrétních podmínek a potřeb školy.    | 
         
       
     | 
  
  
    
      
        
          
      4
      - Hlas v pohybu a pohyb s hlasem
      (lektoři:
      IVANA VOSTÁRKOVÁ, pedagog katedry výchovné dramatiky DAMU, a JIŘÍ
      LÖSSL, tanečník, performer, pedagog, organizátor, odborný pracovník
      Centra dětských aktivit v ARTAMĚ pro scénický tanec, externí pedagog
      katedry výchovné dramatiky DAMU a katedry taneční pedagogiky HAMU) 
           | 
         
        
            | 
          
       Dílna
      Ivany Vostárkové (hlas) a Jiřího Lössla (pohyb) je společným hledáním,
      setkáváním, nalézáním, opouštěním, vnímáním, cítěním, vědomím
      a uvědoměním si, co hýbe hlasem a kde zní pohyb. Hlas i pohyb je
      naše prapůvodní schopnost vyjadřovat emoce. Dnes nám často v
      kontextu rodinných a společenských konvencí chybí odvaha se
      takto projevovat. Máme představu (nebo je nám vštěpována rodiči,
      spolužáky, kolegy, společností), jak bychom měli působit, jak bychom
      se měli projevovat, a proto potlačujeme svůj přirozený potenciál.
      Investujeme energii do toho, jak chceme být vnímáni, aniž víme nebo
      tušíme, kým skutečně jsme. Náš osobitý jedinečný hlas zůstává
      ukryt, potlačen, omezen a nezní ve své přirozené kvalitě. Náš
      pohyb je vtěsnán do jakési naučené formy, šablony, stereotypu, místo
      aby se mohl rozvinout do harmonického kreativního procesu zkoumání
      rovnováhy mysli a těla. 
      V jičínské dílně se budeme společně především hledat. Často se
      vydáme cestou nevyšlapanou, nepohodlnou. Ale bude to cesta za původním
      hlasem, za přirozeným pohybem, abychom se mohli setkat s tím, kým
      skutečně jsme.  | 
            | 
         
       
     | 
  
  
    | 
       Součástí
      dílny byla rovněž přehlídka inspirativních představení dětských a
      středoškolských divadelních a recitačních souborů a vystoupení
      dětských sólových recitátorů, která proběhla v sobotu 22. září
      2007.  | 
  
  
    
      Vystoupení dětských recitátorů
     | 
  
  
    
      
        
          | 
       Michal Rys (ZŠ a MŠ Třebotov, ved. Václava Makovcová) 
      Daniel Hevier:  Zapomnětlivý parašutista 
            Magdaléna Homolková (LDO ZUŠ Piaristické nám., České Budějovice,
            ved. Jaroslava Krčková) 
      Jan Skácel:  Uspávanka se starými domy 
      Nazareno Klug (LDO ZUŠ Ostrov, ved. Irena Konývková) 
      Sue Towsendová:  Tajný deník Adriana Molea (úryvek)
       
      Marek Schwarz (LDO ZUŠ Biskupská, Praha 1, ved. Hana Trázníková) 
      - na fotografii vpravo 
      Viliam Klimáček:  Zločin v šatníku
       
           | 
            | 
         
       
     | 
  
  
    
      Vystoupení dětských
      divadelních souborů
     | 
  
  
    
      
        
            | 
          
             BUBU, klub dětské kultury Vsetín (ved. Barbora Dohnálková) 
            O slepičce kropenaté 
            Autor: 
            Ludmila Dohnálková podle stejnojmenné pohádkové prózy 
            Františka Nepila z knihy Pohádky
      z pekelce  | 
         
       
     | 
  
  
    
      
        
          | 
             Tři boty, ZŠ a MŠ Třebotov (ved. Václava Makovcová a Jana Barnová) 
            Mamut a umělé dýchání 
            Předloha: 
            Miloš Macourek: Mamut a umělé dýchání  | 
            | 
         
       
     | 
  
  
    
      
        
            | 
          
             Bubliny, Dramatická školička Svitavy (ved. Jana Mandlová) 
            Havěť všelijaká 
            Předlohy: 
            Emanuel Frynta: Písničky bez muziky 
            Ivo Štuka: Kde bloudí
      velbloudi 
            a dále verše Pavla Šruta, Jindřicha Balíka, Ludvíka Středy
      a Jiřího Slívy  | 
         
       
     | 
  
  
    
      
        
          | 
             LDO ZUŠ Třinec (ved. Marcela Kovaříková) 
            Sovák a Micinka 
            Předloha: 
            stejnojmenná nonsensová báseň
      Edwarda Leara 
            v překladu Pavla Šruta ze
      souboru Ostrov, kde rostou housle  | 
            | 
         
       
     | 
  
  
    
      
        
            | 
          
             Vrtule, 3. ZŠ Slaný (ved. Kateřina Rezková) 
            
      Wenuše 
            
      Předloha: 
            Ray Bradbury Celé léto v jediném dni 
            v překladu Pavla
      Dominika ze souboru Kaleidoskop  | 
         
       
     |