2. STUPEŇ ZŠ PROGRAMY PRO ŠKOLY Alison Alison je běloška. Na práci má její matka černochy. Proč se s nimi nesmí stýkat? |
||||
PRO ŠKOLY |
||||
Věk: 7.–9. třída ZŠ Délka lekce: 2 vyučovací hodiny Hlavní téma: rasové předsudky, lidská práva Průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana |
||||
Pohledem skotské dívky Alison nahlížíme na život v Africe v době, kdy si bohaté bělošské rodiny běžně pořizují černošské otroky. Očima dítěte tak nazíráme na problematiku nerovnosti lidských práv a osobních svobod. Díky autenticitě výpovědi autorky knihy také poznáváme rozdílnost temperamentu a charakteru bělochů a černochů. Lekce Veroniky Kořínkové je vytvořená na motivy povídky Alexandry Fullerové Karneval. Srpen 1968 Některé sny se plní, některé ne. O čem snil Petr? Věk: 8.–9. třída ZŠ Délka: 3 vyučovací hodiny Hlavní téma: Život v 60. letech v ČSSR Průřezové téma: výchova demokratického občana, osobnostní a sociální výchova Petr rád maluje a sní o tom, že pojede do Londýna. Jak vnímá společenské dění patnáctiletý kluk? Jak politické události ovlivní přímo jeho život? S využitím knihy Zeď od Petra Síse a dalších autentických materiálů si žáci na vlastní kůži prožijí události 60. let v Československu. Lekce vychází ze scénáře Terezy Machkové.
Mnichov 1938 Každý z nás se musí někdy v životě stěhovat. Může nás k tomu ale někdo donutit? věk: 8.–9. třída délka: 3 vyučovací hodiny
hlavní téma: odsun
československých obyvatel z pohraničí v době protektorátu Rodina Františka Novotného žije v českém pohraničí již po mnoho generací. O svůj statek se starají s láskou a s úctou k tradicím. Donutí je politické okolnosti domov opustit? Program přibližuje historické události prostřednictvím konkrétního příběhu, ukazuje historii v zrcadle individuálního lidského osudu. Romanův svět Jedno rozhodnutí může někdy změnit celý náš život. Jak se rozhodne Roman? A jak ty? Věk: 6.–8. třída Délka: 2 vyučovací hodiny Hlavní téma: prevence kriminality u mladistvých Průřezové téma: osobnostní a sociální výchova Roman je ve věku, kdy nerozumí učitelům, mámě ani sám sobě. Jediný, s kým si opravdu rozumí je strejda Petr. Co když ale strejda udělá něco, s čím Roman nesouhlasí? Ztotožněním s vrstevníkem Romanem vstupují žáci do příběhu, na kterém si mají možnost pojmenovat své morální zásady a ujasnit žebříček hodnotových priorit. Bran Víme, jaké je být člověkem. Jaké by to bylo být vlkem? Věk: 6.–8. třída Délka: 2 vyučovací hodiny Hlavní téma: svoboda Průřezové téma: osobnostně sociální výchova Bran ochrnul. Už nikdy nebude chodit. Má ale možnost stát se vlkem. Co si vybere? Jak byste se rozhodli vy? Zajímavou a tvůrčí metodou interaktivního dramatu se žáci zabývají tématem svobody a odpovědnosti. Díky využití vlastního prožitku dokáže příběh žáky vtáhnout do této problematiky a dává jim možnost individuálního sebepoznání a zformulování vlastních postojů a hodnot. Lekce vychází z vybraných motivů populární a oceňované Hry o trůny G. R. R. Martina.
Temná hora Velcí a mocní ovlivňují menší a slabší. Mají na to právo? Můžeme to nějak ovlivnit my? Věk: 7.–9. třída Délka: 3 vyučovací hodiny Hlavní téma: anexe Tibetu Průřezové téma: multikulturní výchova, osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana Anotace: Vladimír je poslán do Číny točit dokument o stavbě silnice v Himalájích. Kam ta silnice ale vede? Za jakým účelem se staví? Jsou všechny informace, které dostává, pravdivé? A uvěří mu lidé v Československu, když se vrátí zpět? Na základě knihy Tibet – Tajemství červené krabičky od Petra Síse si hráči dělají představu o přírodních a kulturních podmínkách v Tibetu. Společně s Vladimírem žáci prožívají výraznou politickou změnu příchodem čínské lidové armády na území Tibetu. Lekce vychází ze scénáře Terezy Machkové. Musí to být trhák? Představení divadla ve výchově Věk: 2. stupeň ZŠ, 1.–4. ročník SŠ Délka: 2 vyučovací hodiny Hlavní téma: mediální manipulace Průřezové téma: mediální výchova
Divadelní představení si
klade za cíl změnit pasivního diváka na aktivního. Poukázat na
problematiku ovlivňování našeho mínění médii. Využívá interakci,
prostřednictvím které probouzí kritické myšlení a uvažování diváka
nad tématem a otázkami, které s sebou nese.
|