zpět
Tvorba-tvořivost-hra12. celostátní dílna komplexní estetické výchovyJevišovice 13. - 16. října 2005FOTOGALERIE z jednotlivých dílen: HUDEBNÍ
VÝCHOVA - DRAMATICKÁ VÝCHOVA VÝTVARNÁ
VÝCHOVA - DRAMATICKÁ VÝCHOVA POHYBOVÁ
VÝCHOVA - DRAMATICKÁ VÝCHOVA LITERÁRNÍ
VÝCHOVA - DRAMATICKÁ VÝCHOVA |
|
Pořadatel: NIPOS-ARTAMA
Každoroční tvůrčí dílna, která je svou koncepcí a zaměřením ojedinělá, je určená vedoucím souborů a skupin všech typů: dramatických, literárních, recitačních, výtvarných, hudebních (včetně dětských pěveckých sborů), pohybových a tanečních, ale i pedagogům různých typů škol - mateřských, základních a středních a také pedagogům a studentům vysokých škol pedagogického i uměleckého směru, učitelům ZUŠ, vychovatelům školních družin a klubů, pracovníkům center volného času a domů dětí a mládeže, a všem ostatních, kteří pracují s dětmi a mladými lidmi a hledají inspiraci a nové podněty. Smyslem této celostátní dílny, která se koná už od roku 1993, je společně hledat při praktických činnostech styčné body mezi různými oblastmi tvořivé hry s dětmi a mládeží a možnosti jejich propojování i doplňování, ale současně i hledání specifik jednotlivých oborů. Dílna tak může být inspiraci jednak pro ty učitele, kteří by rádi začlenili dramatickou výchovu nebo její metody do školního vzdělávacího programu, ale zejména těm, kteří promýšlejí vazby mezi předměty, respektive obory vzdělávací oblasti Umění a kultura v RVP pro základní vzdělávání a RVP pro gymnaziální vzdělávání. Jednotlivé třídy
na celostátní dílně vedli v tomto roce opět zkušení odborníci z celé
republiky. Skupiny byly vedeny zpravidla dvěma lektory - lektorem dramatické
výchovy a lektorem dalšího oboru. Výjimkou byla třída zaměřená na literární
a dramatickou výchovu - lektorka Hana Švejdová se ze zdravotních důvodů
nemohla dílny zúčastnit. Lektorské tandemy:
Zvláštností této celostátní dílny je to, že se každý rok koná v jiném místě Čech nebo Moravy. Místo konání se pak stává tematickým východiskem pro dílnu a její námět. Při jeho volbě je většinou důležitá už lokalita sama. Roli často hrají vzhled, dispozice a atmosféra objektů a míst (v předchozích dílnách to byly např. středověké opevnění města Polička, hrad Sloup vytesaný do skály, románsko-gotická bazilika v Třebíči, renesanční město Telč) nebo okolní krajina (rybník Vajgar v Jindřichově Hradci, Polná se zbytky tvrze, ghetta a židovského hřbitova a nedalekým lomem). Každé místo v sobě nese i stopy událostí a příběhů, jež se v něm nebo kolem něj mohly odehrát nebo skutečně odehrály (útržek nočního rozhovoru fiktivních postav v okně litomyšlského renesančního zámku; pověst o uřezaných uších křesťanů, které po tatarském obléhání zůstaly u Štramberka) a také stopy historických nebo fiktivních postav, které pro nás mohou, jsme-li k místu dostatečně vnímaví, ožít (Vítek z Prčice, který před hradbami Jindřichova Hradce rozdělil vítkovské panství mezi svých pět synů). Námět dílny je tedy lektory a organizátory volen vždy tak, aby byl dostatečně motivující a inspirující, aby dával možnost různých úhlů pohledu a zpracování a v ideálním případě aby v sobě nesl i metaforu, kouzlo nebo tajemství, které by dokázalo účastníkům zprostředkovat zážitek výjimečnosti. Jinak tomu nebylo ani letos v Jevišovicích na jižní Moravě. |
|
Z ohlasů na předchozí ročníky celostátních dílen Tvorba-tvořivost-hra"Absolvovala jsem několik seminářů (pokud dobře počítám, tak pět) a nemohu říci ani o jednom, že by mě zklamal nebo dokonce otrávil, že by mi nedal něco nového nebo něčím nepřekvapil… Když už jsme u výběru míst - je vidět velká pečlivost při vybírání. Ať jsme byli na samotě uprostřed lesů nebo v centru města, vždycky mělo místo nebo jeho okolí něco kouzelného, výjimečného, pro co stálo za to tam být a něco se o něm dozvědět…" "Pro ty, kdo o těchto dílnách slyšeli, a nevědí, zda jet, či nejet, chci říct, že se zde nedozvědí konkrétní rady jak a co ve výuce - což ani není smyslem těchto dílen… Ale mohou sami na sobě zakusit cosi, co je posune blíž k dětem a vstříc tvůrčí atmosféře a taky vstříc toleranci, která vyplývá ze samotného setkávání skupin na závěr, ze setkávání různých pohledů, z toho, že totéž prožíváme a vidíme různě…" "Jsem toho názoru, že rozhodne-li se někdo jezdit pravidelně na tuto dílnu, měl by si vyzkoušet práci v různých skupinách. Poznává tak různé přístupy práce jednotlivých lektorů, a i když se v principu shodují všichni, různé zaměření skupin je přinejmenším obohacující a objevné." |