Dramatická
výchova je jeden z pěti oborů estetické
výchovy (vedle výchovy literární, výtvarné, hudební
a pohybové / taneční), v němž se pracuje s prostředky a postupy
divadelního umění.
Dramatická
výchova má dvě základní směřování
-
školní
dramatickou výchovu (samostatný předmět; dramatickovýchovné metody uplatňované
ve výuce jiných předmětů, při práci s předškolními dětmi, ve
speciální pedagogice nebo v sociálních službách…)
-
divadelní
práci s dětmi a mládeží (dětské divadlo a dětské loutkové divadlo) a kolektivní
i sólový přednes
"Dramatická
výchova je učení zkušeností, tj. jednáním, osobním, nezprostředkovaným
poznáváním sociálních vztahů a dějů, přesahujících aktuální reálnou
praxi zúčastněného jedince. Je založena na prozkoumávání, poznávání a chápání
mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti,
reálných i fantazií vytvořených. Toto prozkoumávání a poznávání
se děje ve fiktivní situaci prostřednictvím hry v roli, dramatického jednání
v situaci. Je to proces, který může, ale nemusí vyústit v produkt (představení).
Cíle dramatické výchovy jsou pedagogické, prostředky dramatické."
(Eva Machková: Úvod do studia dramatické výchovy, IPOS-ARTAMA,
Praha 1998)