|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VYHLEDAT NA DRAMA.CZ
|
|
|
|
International Drama/Theatre and Education Association |
|
|
|
|
|
|
|
|
web o
změnách ve vzdělávání |
|
|
|
redakce textů
Jaroslav Provazník
Jakub Hulák
tvorba
a správa stránek
Jakub Hulák
webmasterdrama.cz
technické zpracování
Tom Lebr
abusedrama.cz
© 2003–2024
Sdružení pro tvořivou
dramatiku, z. s. |
| | PUBLIKACE NAKLADATELSTVÍ AMU
Eva Machková:
Jak se učí dramatická výchova:
Didaktika dramatické výchovy
|
Autorka pojednává systematicky o tom jak učit předmět, který je součástí
rámcových vzdělávacích programů různých typů škol - od ZŠ, přes střední
školy po ZUŠ. Publikaci ocení všichni, kdo pracují s dětmi a mládeží v
oblasti dramatické výchovy a divadla.
Z obsahu: Didaktika, učení a vyučování versus dramatická výchova.
Principy dramatické výchovy: Zkušenost - Prožívání - Hra - Tvořivost -
Psychosomatická jednota - Partnerství - Vstup do role - Zkoumání a
experimentace - Improvizace. Plánování a stanovení cílů: Plánování
dlouhodobé - Plánování střednědobé - Krátkodobý plán - Postup při
plánování - Potřeby žáků - Cíle a jejich formulace - Plánování bloku
hodin, projektu - Stavba hodiny. Obsah dramatické výchovy: Didaktická
transformace - Exemplární vyučování - Poznání o člověku a o životě -
Zdroje obsahu - Vlastní náměty, nebo literatura a umění? - Tematické
oblasti obsahu - Osobnostní a sociální rozvoj a výchova umělecká.
Proces: Skupina - Prostor - Styly vedení - Metody řízení („třídní
management“) - Verbální metody vedení - Učitel v roli - Organizace a
stavba lekce - Chování a jednání učitele v lekci - Rušivé chování -
Vztahy dramatiky a okolí. Metody: Společné základy různých metod a směrů
dramatické výchovy - Typy třídění metod - Modely improvizací - Zadávání
námětů a inspirace k improvizacím - Tematické celky - Tematická výstavba
dramatického strukturování - Improvizování podle příběhu - Hry a
cvičení. Divadelní práce s dětmi a mládeží a problematika veřejného
vystupování: Podmínky veřejného vystupování - Hodnoty veřejného
vystupování - Psychologie dětského jevištního projevu - Specifika režie
v dětském divadle - Dramaturgie dětského a mladého divadla - Proces
vzniku inscenace - Dítě v profesionálním divadle a ve filmu - Kritika v
dětském a mladém neprofesionálním divadle. Hodnocení. Formy dramatické
výchovy: Zájmová dramatická výchova - Dramatická výchova jako vyučovací
předmět - Dramatické metody ve vyučování - Dramatická výchova ve
speciální pedagogice, zdravotnictví a sociálních službách - Dramatická
výchova v přípravě učitelů.
Cena: 135 Kč
Knihu lze objednat na adrese:
https://www.namu.cz/item.php?item=66 |
|
Irina Ulrychová:
Drama a příběh: Tvorba scénáře
příběhového dramatu v dramatické výchově
|
Základní práce o příběhovém (školním, procesuálním, strukturovaném)
dramatu a o jeho zákonitostech. Autorka otevírá čtenáři cestu k tomu,
jak lze tento specifický typ interní dramatické práce plánovat a vést, a
ilustruje ji několika konkrétními příklady dramat pro různé věkové
skupiny.
Z obsahu: Od situace k příběhu: Situace - Příběh - Příběhové drama.
Problémová situace: Problém - Konflikt - Situace otevřená a uzavřená -
Kontinuální a diskontinuální podoba problémové situace. Od tématu ke
scénáři - plánování dramatu: Segmentování tématu - Potenciální
problémové situace - Učební a výchovné cíle - Volba konkrétní problémové
situace - Sběr informací a budování víry - Rámcový příběh - Startovací
bod - Stavba dramatu - základní schéma - Napětí a kontrast - Další
hlediska výběru dramatických aktivit. Práce s literární předlohou:
Informace a mezery - Příprava materiálu - Potenciální problémové situace
- Výběr klíčové problémové situace - Příběh „neznámý" a „známý“ - Sběr
informací a budování víry - Stavba,dramatu. Závěr: Rozum a cit.
Kniha obsahuje také scénáře těchto školních dramat: Maturitní tablo,
Marionety (podle R,. Bradburyho), Adam v nesnázích, Čaroděj a jeho učeň
(podle P. Šruta), Faustův dům (podle A. Jiráska).
Cena: 106 Kč
Knihu lze objednat na adrese:
https://www.namu.cz/item.php?item=100 |
|
Jaroslav Provazník:
Děti a loutky: Chrudimské
kapitoly moderního dětského divadla
|
Publikace mapuje zrod a proměny moderního dětského loutkového divadla od
50. do 70. let 20. století. Autor podrobně zkoumá loutkářskou větev
moderní české dramatické výchovy, věnuje se metodice významných
osobností, souvislostem s kontextem, v němž jejich inscenace vznikaly, a
sleduje její vliv na autorské divadlo 70. a 80. let 20. století. Práce
se opírá o studium periodik (včetně přehlídkových zpravodajů),
archivních materiálů, svědectví pamětníků i vlastní zkušenosti účastníka
těchto loutkářských přehlídek. Součástí publikace je bohatá obrazová
příloha, která je sestavena z dnes už obtížně dostupných fotografií z
inscenací dětských loutkářských souborů z 50. - 90. let 20. století, a
také soupis loutkářských inscenací dětských a středoškolských souborů na
Loutkářských Chrudimích a na dalších celostátních a českých národních
přehlídkách a dílnách a jmenný rejstřík.
Z obsahu: Loutkové divadlo a děti v 50. letech - léta přešlapování a
první vykročení k tvořivému dětskému loutkovému divadlu. Nové obzory,
nové cesty - počátek 60. let - první vlna moderních dětských
loutkářských inscenací - hledání specifiky dětského loutkářského
projevu. „Zlatá šedesátá“ - léta dozrávání a polarizace, rozvíjení a
prohlubování podnětů první vlny. Diferenciace názorů a konceptů -
metodika, dramaturgie, inscenační tvorba.
Cena: 198 Kč.Knihu lze objednat na adrese:
https://www.namu.cz/item.php?item=79 |
|
Radek Marušák:
Literatura v akci: Metody
dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou
|
Publikace je určená nejen těm, kteří učí dramatickou výchovu, ale i
učitelům literatury, kteří při práci s uměleckým textem využívají metod
dramatické výchovy. Autor ukazuje čtenářům cestu k hlubšímu zažití a
pochopení témat, jež umělecké příběhy přinášejí. Čtenáři jsou přehledně
představeny jednotlivé etapy přípravy lekce: od volby cíle a vhodného
textu přes průzkum různých rovin textu a tvorby příběhu pro lekci až ke
komponování lekce a tvorbě scénáře. Speciální pozornost autor věnuje
metodice rolové hry, a to jak hře, do níž vstupují účastníci
dramatických lekcí (žáci, studenti), tak učitelově hře v roli. V
závěrečné části může čtenář získat inspiraci v konkrétních scénářích
lekcí, které autor realizoval s věkově různými skupinami účastníků - od
dětí mladšího školního věku po středoškolské a vysokoškolské studenty.
Podrobně jsou tu popsány tyto lekce: Perníková chaloupka (předloha:
pohádka B. Němcové), Malá lombardská hlídka (předloha: jedna kapitola z
knihy E. De Amicis Srdce), Útěk (předloha: úryvek z knihy O. Hofmana),
Ovčák Jíra (předloha: pohádka ze sbírky Český rok), Urašima (inspirace:
různé verze japonské pohádky), Celé léto v jediném dni (předloha:
povídka R. Bradburyho) a Antigoné (předloha: Sofokleovo drama).
Cena: 214 Kč.Knihu lze objednat na adrese:
https://www.namu.cz/item.php?item=180 |
|
Eva Machková:
Volba literární látky pro
dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti
|
Monografie je určena těm, kteří hledají vhodné literární látky jako
tematické východisko pro dramatickou výchovu. Literární předloha v
dramatické výchově se volí nejčastěji tehdy, kdy je literární text určen
pro přednes anebo pro divadlo, tj. zpravidla pro dramatizaci nebo
dramatickou adaptaci či montáž. Hlavním tématem této práce však je
interní práce ve skupině, která nebývá určena k veřejnému předvádění.
Může k němu za jistých okolností přerůst, není to však jejím prvotním
účelem. Úvodní kapitoly jsou věnovány základním pojmům a termínům, jako
jsou téma, námět, látka, dramatičnost, jednání, dramatická situace,
příběh, konflikt aj., a výstavbě dramatického i epického textu, ale také
osobnosti učitele dramatické výchovy, který se rozhodne pracovat s
literárním textem. Těžištěm práce jsou kapitoly, které pojednávají o
tom, kde hledat látky, o kritériích výběru látky, o jednotlivých fázích
práce od analýzy literární předlohy přes hledání témat, výběr variant
příběhu a úpravy textu, o plánování práce s literární předlohou a
konečně o různých typech práce (improvizace příběhu, dramatické
strukturování podle literární předlohy, cvičení, hry a etudy). Práce
obsahuje seznam odborné literatury a obsáhlý soupis zdrojů literárních
předloh.
Cena: 177 KčKnihu si lze objednat na adrese:
https://www.namu.cz/item.php?item=215 |
|
Dvacet let katedry výchovné
dramatiky DAMU Praha (1992–2012)
|
Publikace, kterou sestavili Eva Machková a Jaroslav Provazník, přibližuje
vývoj a profil katedry výchovné dramatiky DAMU, jež od počátku 90. let
zajišťuje spolu s ateliérem Divadlo a výchova na JAMU komplexní
vzdělávání v oboru dramatická výchova. Knihu otevírají příspěvky Radka
Marušáka, současného vedoucího katedry, a Evy Machkové, která katedru
založila a několik prvních let vedla, o prehistorii, počátcích, prvních
etapách a současnosti katedry výchovné dramatiky a celého oboru
dramatická výchova. Historie katedry je doplněna faktografií o typech a
podobách studia, soupisem pedagogů, kteří na KVD působili, absolventů
(včetně úplného soupisu témat obhájených závěrečných prací) a také
přehledem inscenací posluchačů, absolventů a pedagogů katedry výchovné
dramatiky na celostátních a dalších významnějších festivalech,
přehlídkách a dílnách a přehledem publikací z posledního dvacetiletí, na
nichž se podíleli pedagogové, absolventi nebo posluchači KVD nebo které
vznikly ve spolupráci s KVD. Inscenace jsou dokumentovány množstvím
fotografií. Obraz vývoje katedry výchovné dramatiky DAMU a proměn oboru
dramatická výchova v posledním dvacetiletí dokreslují příspěvky více než
dvacítky osobností, které absolvovaly studium na KVD.
Cena: 144 KčKnihu lze objednat na adrese:
https://www.namu.cz/item.php?item=230 |
|
PUBLIKACE NAKLADATELSTVÍ PORTÁL
Eva Machková:
Projekty dramatické výchovy pro
mladší školní věk
|
Publikace obsahuje výběr z dramatickovýchovných projektů určených dětem od
6 do 11 let, vhodných pro práci v ZŠ i v literárně-dramatických oborech
ZUŠ a střediscích volného času. Mohou být také inspirací pro práci
dramacenter, která nabízejí projekty školám, nebo se stát součástí
animační práce muzeí a galerií. Projekty vycházejí z praxe posluchačů, v
některých případech absolventů katedry výchovné dramatiky DAMU Praha.
Vznikly jako samostatné absolventské projekty nebo jako skupinové
projekty v rámci výuky didaktiky oboru i v praxi. Všechny navrhované
projekty s výjimkou jednoho byly v praxi
realizovány. Projekty obsahují metodické poznámky a další komentáře
didaktického a dramaturgického charakteru. Jsou
doplněny fotografiemi z realizace i obrazovým materiálem, který byl
použit v průběhu práce, literárními texty a dalšími přílohami. Knihu lze objednat na
stránkách nakladatelství Portál:
http://obchod.portal.cz/produkt/projekty-dramaticke-vychovy-pro-mladsi-skolni-vek |
|
Eva Machková:
Projekty dramatické výchovy pro
starší školní věk
|
Publikace obsahuje výběr z dramatickovýchovných projektů určených dětem od
11 do 15 let, vhodných pro práci v základních školách i v literárně
dramatických oborech základních uměleckých škol a střediscích volného
času (DDM). Mohou být také inspirací pro práci dramacenter, která
nabízejí projekty školám, nebo se stát součástí animační práce muzeí a galerií.
Projekty vycházejí z praxe posluchačů, v některých případech absolventů
katedry výchovné dramatiky DAMU Praha. Vznikly jako samostatné
absolventské projekty nebo jako skupinové projekty v rámci výuky
didaktiky oboru i v praxi. Všechny navrhované projekty byly v praxi
realizovány.
Látky byly čerpány z historie, literatury včetně pověstí a mýtů a z
dějin dramatu. Byly realizovány v předmětu
dramatická výchova nebo jako součást či doplněk literární výchovy a
historie, v rámci speciálních projektových dnů, v průběhu celostátní
přehlídky dětského přednesu, v galerii a muzeu aj. Projekty obsahují
metodické poznámky a další komentáře didaktického a dramaturgického
charakteru.Knihu lze objednat na stránkách nakladatelství Portál:
http://obchod.portal.cz/produkt/projekty-dramaticke-vychovy-pro-starsi-skolni-vek |
|
Eva Machková:
Projekty dramatické výchovy pro
středoškoláky
|
Kniha obsahuje výběr z dramaticko-výchovných projektů pro mládež od 11 let
vhodných pro práci na čtyřletých i víceletých gymnáziích, na středních
odborných školách i v literárně dramatických oborech základních
uměleckých škol. Mohou být také inspirací pro práci center tvořivé
dramatiky či se mohou stát součástí animační práce muzeí a galerií.
Projekty vycházejí z praxe posluchačů katedry výchovné dramatiky DAMU
Praha. Byly realizovány jako součást nebo doplněk literární výchovy a
dějepisu, v rámci školního výletu či adaptačního kurzu pro primány před
nástupem do gymnázia, jako součást výuky dramatické výchovy na střední
pedagogické škole, jako dílna k divadelní
inscenaci. Obsahují metodické poznámky a komentáře didaktického a
dramaturgického charakteru. Knihu lze objednat na stránkách
nakladatelství Portál:
http://obchod.portal.cz/produkt/projekty-dramaticke-vychovy-pro-stredoskolaky |
|
Radek Marušák, Olga Králová,
Veronika Rodriguezová:
Dramatická výchova v kurikulu současné školy
|
Autoři objasňují současné místo dramatické výchovy ve školním vzdělávání a
její pojetí v období probíhajících změn vzdělávacích trendů. Objasňují
její jedinečnost, principy a základní strategie i metody.
Úvod knihy je praktickým průvodcem možnostmi dramatické výchovy ve
škole. Jádro publikace tvoří příklady lekcí, v nichž se výrazně
uplatňují metody dramatické výchovy. Jde o lekce s dětmi již
realizované, uspořádané podle pedagogické náročnosti a uplatňovaných
metod. Autoři upozorňují čtenáře i na možná rizika, která se při práci
se žáky mohou vyskytnout. V závěrečné části zobecňují postupy modelu a
různými náměty inspirují pedagogy k vlastní tvorbě podobných lekcí.
Kniha je určena učitelům a studentům pedagogických fakult.Knihu lze objednat na
stránkách nakladatelství Portál:
http://obchod.portal.cz/produkt/dramaticka-vychova-v-kurikulu-soucasne-skoly |
|
Eva Svobodová, Hana Švejdová:
Metody dramatické výchovy v MŠ
|
Dramatická výchova pracuje s příběhy, které dětem zprostředkovávají
zkušenost, jež by jim jinak zůstala nedostupná. Děti při ní
prozkoumávají a poznávají mezilidské vztahy, které jim přibližujeme
pomocí skutečných i fiktivních příběhů o lidech, zvířatech a věcech.
Autorky v knize postupují krok za krokem přes přehled metod, hledání
látek a zdůraznění smyslu a významu pohádky v dramatické
práci s předškolními dětmi k práci s příběhem. Věnují se mimo jiné
způsobu nakládání s negativními postoji a tématy, která mohou děti do
práce přinášet, a jejich využití k pozitivnímu
výchovnému působení, dostávají se k problematice vztahu mezi
cílevědomostí a připraveností učitelky a jejích
schopností pedagogické improvizace, k tématu požadavků společnosti na
výchovu, jež jsou obsaženy v RVP PV (morálka, hodnoty, angažovanost
učitelky) až k integrovanému celku zabývajícímu se vztahem k přírodě a
všemu živému. Knihou prolíná téma vztahů, klimatu a atmosféry, pojetí
dítěte a výchovy a v neposlední řadě i důležitost sebereflexe učitelky.
Kniha je psána pro učitelky mateřských škol.Knihu lze objednat na
stránkách nakladatelství Portál:
http://obchod.portal.cz/produkt/metody-dramaticke-vychovy-v-ms |
|
PUBLIKACE
MASARYKOVY UNIVERZITY, BRNO
Veronika Rodová:
Dramatická výchova ve službách
dějepisu. Vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky
|
Publikace, první svého druhu u nás, se zabývá didaktikou dějepisu a
vzdělávacími možnostmi autorských programů tematické kooperativní výuky,
což představuje propojení práce s historickými texty a aktivizačních
výukových metod, zejména techniky živých obrazů. Jádrem práce je
výzkumné šetření, které zahrnuje analýzu slovní reflexe žáků a
fotografií živých obrazů pořízených během výuky. Kniha obsahuje scénáře
čtyř dramatických struktur/výukových celků na témata Pravěk – život
lovců a sběračů: na stopě environmentální výchovy; Starověké despocie ‒
Egypt: lekce symbolického jazyka; Řecko – mýty a bohové: mýtus jako
model světa; Řím – kulturní odkaz impéria: práce s pojmy a fakty.
Kapitoly mají stejnou strukturu: úvod (vč. odkazů na odborné historické
texty), popis scénáře (s odkazy na očekávané výstupy), pojmenování
metod, uvedení potřebných pomůcek, popisy jednotlivých kroků (fází), u
nichž autorka uvádí, jaké „příležitostí k učení“ daný krok nabízí.
Publikace je příspěvkem k tomu, jak přemýšlet o výuce dějepisu a
aplikované dramatické výchově. Neměla by chybět v poličkách učitelů
dějepisu, ale své místo by našla i v knihovničkách
pedagogů občanské výchovy či všech dalších předmětů, resp. vzdělávacích
oborů, které se alespoň částí svého učiva dotýkají minulosti. Knihu je
možné objednat na adrese:
https://is.muni.cz/obchod/knihy/ped/pp/
|
|
DOPORUČUJEME:
Anna Sekeráková: Příběh
Mateřídoušky
|
|
Ojedinělá a v mnoha směrech průkopnická
kniha mapuje téměř sedmdesátiletý vývoj nejdéle vycházejícího českého
časopisu pro děti od jeho prvního čísla v prosinci 1945 až do roku 2013.
Autorka pojednává o jednotlivých etapách vývoje Mateřídoušky
systematicky, přehledně, a přitom čtivě: U každého období začíná
celkovou charakteristikou a úrovní časopisu v kontextu ostatní
srovnatelné časopisecké produkce a poté následuje kapitola o grafické
podobě časopisu, tj. o její výtvarné úrovni. Další tři kapitoly jsou v
každé etapě vývoje Mateřídoušky věnovány komiksu, próze a poezii.
Anna Sekeráková podrobně zkoumá proměny Mateřídoušky od prvních
poválečných let přes období, kdy byla podřízena tvrdému diktátu
komunistické propagandy, a dále přes období, kdy kolem sebe shromáždila
nejvýznamnější autory a ilustrátory a patřila ke špičce českých časopisů
pro děti, až po její strmý kvalitativní pád v posledním desetiletí.
Monografie zpracovává historii jednoho časopisu, ale zrcadlí se v ní
proměny české literatury pro děti od roku 1945 až po současnost. Může
být proto dobrou pomůckou i pro ty, kteří se zabývají vývojem české
literatury, a literatury pro děti a mládež speciálně, od roku 1945 do
současnosti.
Vývoj Mateřídoušky v kontextu vývoje české literatury pro děti je v
publikaci členěn do těchto kapitol:
1945–1948 – Mateřídouška svobodná
1948–1956 – Mateřídouška ideologická
1956–1969 – Mateřídouška uvolněná
1969–1981 – Mateřídouška váhající
1981–1989 – Mateřídouška hravější a niternější
1989–2002 – Mateřídouška moderní
2002... – Mateřídouška zrazená
Vydalo Občanské sdružení Lounští Lounským v roce 2014.
1. vydání, 192 str. s obrazovou přílohou
Cena: 199 Kč
Knihu je možné objednat na adrese:
kucerova@mkl.cz |
|
|